AlgemeenCultuurNieuws

Durex wordt naamsponsor bezoekerscentrum Eerste Wereldoorlog

Condoomfabrikant Durex wordt de naamsponsor van het toeristisch bezoekerscentrum over de Eerste Wereldoorlog in het Dendermondse stadhuis. Dat vernam De Klaptand.

De toren van het belfort aan het Dendermondse stadhuis staat de komende maanden in de steigers. Het belfort wordt gerenoveerd en opnieuw toegankelijk gemaakt voor bezoekers. Met de werken aan het belfort start de derde fase van het grote restauratieproject aan het Dendermondse stadhuis.

‘In de loop van dit voorjaar wordt de torenspits gerenoveerd’, legt burgemeester Piet Buyse uit. Het belfort zelf moet tegen de zomer weer uit de steigers zijn. ‘Eind juni is de deadline’, klinkt het. ‘Tijdens de zomer staan er heel veel evenementen gepland op de Grote Markt. Dan willen we niet dat één van onze mooiste gebouwen in de stad in de stellingen staat.’

Voor de aannemer zijn stellingen afbreekt, wordt een reuzegroot condoom over de toren van het belfort ontrold. Condoomfabrikant Durex wordt immers de naamsponsor van het bezoekerscentrum rond de geschiedenis van Dendermonde voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog in de Lakenhalle.

‘Om het prestigieuze project te financieren moesten we op zoek naar privé-geld’, vertelt schepen van financiën Dirk Abbeloos. ‘Net zoals voetbalclubs de naam van hun stadion commercialiseren, zoals bijvoorbeeld de Ghelamco Arena, beslisten wij om de naam van het nieuwe belevingscentrum op de markt te gooien. Bij mijn weten heeft Dendermonde daarmee de primeur in de culturele sector. ‘

‘Na een lange zoektocht kwamen we wij Durex terecht. Het bedrijf was aanvankelijk niet geïnteresseerd, tot het de toren van het belfort zag. Uiteindelijk kregen we van Durex een zak geld toegestopt op voorwaarde dat de toren van het belfort de komende tien jaar onder een gigantisch condoom zou worden bedekt. Durex krijgt op die manier een enorm reclamebord op één van de schoonste pleinen van Vlaanderen. We maken van de gelegenheid gebruik om ook onze stadsslogan een upgrade te geven. De baseline onder ons logo luidt voortaan, net als bij Durex, ‘Pleasure and Play’, een slogan die perfect het aangename karakter van onze stad weerspiegelt’, aldus Abbeloos.

Durex bevestigt de overeenkomst met de stad Dendermonde. ‘Door onze naam te koppelen aan dit gloednieuwe museum over de Eerste Wereldoorlog, zetten we nogmaals openlijk onze schouders onder de universele gedachte ‘Make love, not war’, klinkt het in een korte reactie aan De Klaptand.

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

één reactie

  1. Weer een prima primeur van uw immer goed geïnformeerde Senior Writer. Voor de volledigheid: na een bijkomende onderhandeling kreeg dit sponsorcontract een addendum: het condoom zal oranje kleuren en Durex zal voortaan de baseline van de stad gebruiken: ‘Zonder Piet gaat het Niet’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button