CultuurNieuws

Jurgen Heuvinck verfilmt ‘Het verhaal van Dendermonde’

Regisseur Jurgen Heuvinck werkt aan ‘Het verhaal van Dendermonde’, een historische documentairereeks over de geschiedenis van Dendermonde. Dat blijkt uit documenten van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

Terwijl op dit moment de tv-reeks ‘Het verhaal van Vlaanderen’ loopt op de openbare omroep, sleutelt regisseur Jurgen Heuvinck aan een eigen documentairereeks over de geschiedenis van Dendermonde. Van de reeks zal bovendien ook een boek verschijnen met illustraties van Jo Spanoghe.

Heuvinck, die nog maar enkele weken geleden zijn jongste kaskraker ‘Ons Pèirt mag giën Ajouine’ op de wereld losliet, is op dit moment volop aan het schrijven aan het script voor de reeks. Hij diende wel al een subsidieaanvraag in bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en rekent verder ook op subsidies vanwege de stad om het project te financieren.

Mesolithische jagerskampen in Vlassenbroek

De wolharige mammoet is te bezichtigen in het Vleeshuismuseum. Als het buiten niet te koud is, tenminste…

Het verhaal van Dendermonde zal de geschiedenis van Dendermonde vertellen vanaf circa 30.000 voor Christus. Uit dat tijdperk dateert de wolharrige mammoet die eind jaren ’60 werd opgegraven in de Sint-Onolfspolder. Vrij snel springen we enkele tienduizenden jaren vooruit naar de eerste mesolithische jagerskampen in Vlassenbroek.

Compleet in de gekende stijl van De Rosiers, de Koninklijke Aloude Rederijkerskamer waar Heuvinck deel van uitmaakt, zal de reeks geregeld knipogen naar het heden. Zo zou burgemeester Piet Buyse een gastrolletje krijgen in de aflevering over de Karolingische rijk. ‘Ik wil Piet graag casten als Karel de kale, de broer van keizer Lotharius I’, aldus Heuvinck aan de telefoon.

In die aflevering draaft trouwens ook Geert Burssens opnieuw door het beeld als monnik. Hij speelt, net als in Het Verhaal van Vlaanderen, een bange monnik. ‘De monniken zijn in Het Verhaal van Dendermonde echter niet op de vlucht voor boze boeren, maar wel voor boze burgers die zich tegen elke vorm van verandering verzetten. Dat oerconservatieve trekje vinden we ook in het hedendaagse Dendermonde nog terug.’

Volgens Heuvinck gaat de monnik in de reeks wel een geloofwaardig mirakel verrichten. ‘Het zal dus al zeker niet gaan om het dichten van het gat in de stadskas’, aldus Heuvinck mysterieus.

Tachtigjarige oorlog

Een belangrijke aflevering wordt die de persoon van Robrecht VII van Bethune die Dendermonde in 1233 stadsrechten toekende. Volgens sommigen is dat nog altijd een historische vergissing. De stad groeide in die periode weliswaar uit tot een bloeiend taken- en handelscentrum, maar die functie is door de jaren heen grondig verwaterd. ‘Het is mooi om vast te stellen dat het huidige stadsbestuur die historische traditie nog steeds in stand houdt.’

Verder wil Heuvinck ook stilstaan bij de Tachtigjarige Oorlog. ‘Dat was een donkere periode voor de stad. Het bevolkingsaantal van het Land van Dendermonde werd gehalveerd. En alsof dat nog niet erg genoeg was brak ook de pest uit’, aldus Heuvinck. ‘Die zwarte bladzijde in de stadsgeschiedenis werd later alleen nog overtroffen door de gemeentefusie uit 1976, toen onder meer Grembergen bij Dendermonde werd gevoegd.’

Ook het militaire verleden van de stad, met de bastions en de Hollandse Kazerne zullen belicht worden. De basis voor het Dendermondse uitgaanscircuit met De Zep, Honky Tonk en Bastion Vijf werd immers lang geleden al gelegd. ‘Wist je trouwens dat de vestingsgordel die de stad nu graag in ere wil herstellen ooit een aaneenschakeling was van bordelen en nachtclubs. Op die Dendermondse Reeperbahn is heel wat kruit verschoten’, glimlacht Heuvinck. ‘We kunnen alleen maar hopen dat die glorieuze tijden ook in ere worden hersteld.’

Uniek stationsgebouw

‘Uiteraard wil ik ook stilstaan bij de spoorstad Dendermonde. Dendermonde was na Brussel en Mechelen de derde stad op het Europese continent die een spoorwegverbinding kreeg. Budgettair is het alvast een meevaller dat het stationsgebouw sinds 1837 nauwelijks veranderd is en we dus niet moeten investeren in dure decors’, knipoogt Heuvinck.

De laatste aflevering behandelt het Dendermonde uit de 20ste eeuw. ‘Dat de stad in Wereldoorlog I door de Duitsers in puin werd gelegd, is genoegzaam bekend. Maar de oorlog zorgde er ook voor dat de Dendermondse beau monde de stad verliet richting Overmere, Zele en Waasmunster om nooit meer terug te keren. Die braindrain is onze stad nooit te boven gekomen.’

Het laatste kwartiertje van de reeks vertelt het verhaal van Dendermonde sinds Wereldoorlog II. ‘Dat moet volstaan om alles wat sindsdien enige historische relevantie heeft gehad, te behandelen’, besluit Heuvinck.

Wanneer de reeks precies op tv komt is nog niet bekend. Heuvinck mikt naar eigen zeggen op het voorjaar van 2024.

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button