Tijdelijk naaktmuseum ‘Het Hof van Peenus’ opent in augustus de flapdeuren

Officieel mogen we momenteel nog niet zeggen dat er een hittegolf ons land teistert. Maar dat planten, dieren en mensen al weken steunen en kreunen onder de verzengende temperaturen, valt niet te ontkennen. De loomheid die daarmee gepaard gaat, heeft een enorme invloed op ons gedrag. Mensen vinden het te warm om uitstapjes te maken. Vooral de culturele sector krijgt klappen. Museumbezoeken zijn met maar liefst 69% gedaald t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Daar heeft de notoire kunstgalerij ‘Het Hof van Peene’ iets op gevonden. In augustus kan je de collectie enkel naakt bezoeken. “Om gezondheidsredenen”, klinkt het. “Niet omdat hier doorgaans geen hol te beleven is.”

“We denken dat mensen het verfrissend zullen vinden ons museum in hun blootje i.p.v. gekleed te kunnen bezoeken”, zegt de curator. “We willen evenwel geen sfeer van ‘vrijheid, blijheid’ creëren. Voor mensen die willen loeren en gluren of met hun hele etalage te koop lopen zijn er sauna’s, parenclubs en naaktstranden. Dat trekt allemaal ’t zelfde soort aberrant volk aan. Nee, ons streven is een serene, eerder flegmatieke kunstbeleving. Daarom hebben we ook advies gevraagd aan de Federatie van het Belgisch Naturisme. Het is de bedoeling dat mensen naar de kunstwerken kijken en niet naar elkaars vogeltje. We willen het zaakje deseksualiseren en zullen dus klaplopers en potloodventers moeten weigeren. Dat vergt ballen.”

“Gelukkig zijn kunstliefhebbers ruimdenkende mensen en is onze dorpsgemeenschap onbevooroordeeld, dus we verwachten weinig problemen. Als naakt bowlen of fietsen of petanquen of zwemmen kan, waarom dit dan niet? Je moet in dit soort omstandigheden eens flink je nek durven uit te steken. Maar we zullen onze plannen wel erg duidelijk moeten maken aan het publiek. Liever blote Jan, dan dode Jan, weet je wel?! Op de testnocturne enkele weken terug waren er toch een paar nietsvermoedende aangeklede toeschouwers opgedoken en hun reacties in ons gastenboek logen er niet om…”

-“Wat is hier in vredesnaam de meerwaarde van ? Ik vind het zelfs een tikje respectloos, ja ik weet het, ik ben al wat ouder en ik ben grootgebracht met van die antieke principes weet je wel ? Respect, beleefdheid, en gevoel voor waarden . Goed, het is niet mijn kopje thee maar dit zou de eerste tentoonstelling zijn waar ik wegblijf voor de mensen ipv de artiest .” (Valerie)

-“waarvoor is dat allemaal nodig? Decadentie tot en met … Arm Vlaanderen, België … :( , zogezegde “kunstwereld” van mijn botten. En dan staan ze daar in hun blote flikker en dikke buiken naar zaken te kijken waar ze geen benul van hebben … :( :( :( , goed voor de voyeuristen … arme zielen …” (Christine)

-“in welke wereld leven wij vol vuile mensen die geen waarden meer kennen !!!!!!” (Lucienne)

-“properder met ne boerka” (Boudewijn)

-“Vreselijk ,cultuur onwaardig ,zo is dan ,PRUTSERS KRIJGEN AANDACHT” (Lydia)

De curator laat het niet aan zijn hart komen: “Holle vaten klinken het hardst. Die enkele schreeuwers toeteren luid, maar de stilzwijgende meerderheid geeft ons meer vertrouwen. We hebben vooral praktische bedenkingen in ons achterhoofd. Waar laten we die mensen parkeren? Waar laten we hun sleutels stoppen? Hoe moeten ze betalen als ze naar toilet moeten: met wisselgeld of in natura? Richten we een cosy corner in of niet, want we willen niet te veel ‘randanimatie’ in en om onze gebouwen. ’t Is hier de parking van Waasmunster niet. Organiseren we een tasttoer voor blinden en slechtzienden? Maar bon, we komen er wel. Deze zorgen hebben weinig om het lijf. Bloot slaat dood. Zoveel is zeker.”

About Suzanne L. Vordmann

Epigrafe, grafologe en verwoed scrabbelaarster. Schrijft omdat er op Brussel-Vlaams en Rijsel-Frans toch niks meer te beleven valt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*