Ook Dendermonds Administratief Centrum gaat wachtrijen indelen – en dat is goed voor uw gezondheid!

Prettig nieuws voor sportievelingen: in zwembad Olympos is voortaan signalisatie te vinden om de zwembanen in te delen. De bordjes geven aan of het om een rustige, vlotte of snelle baan gaat. Een prima initiatief dat inspireert tot navolging. Schepen Leen Dierick (CD&V) past vanaf nu dit principe toe in de Stadswinkel en het Administratief Centrum.

‘Via borden zal worden aangegeven welke ambtenaar welk loket bedient zodat klanten weten of ze zich aan een snelle of trage rij mogen verwachten. Gaat het om Nell van 23 die pas begonnen is, dan weten onze klanten dat Nell nog niet bezwaard is door decennialange demotiverende ambtenarensfeer en dat de rij vlot vooruit zal gaan.

Gaat het om – zeg – Willy die hier vastgeroest zit sinds 1973 dan weten klanten dat het gaat om een man die – ik zoek een eufemisme voor levensmoe – vitaal uitgedaagd is en dat de rij dus minder snel zal vorderen. Deze Willy neemt immers stipt zijn wettelijk verplichte pauze, vertelt al eens graag verhalen die beginnen met ‘Madammeke, wete gij dat ik hier al 46 jaar zit’ of ‘Madammeke, door te blazen ga ik niet sneller gaan, integendeel’ en bedient zijn computerklavier met één rechterwijsvinger. Pas op: ik heb niks tegen de Willy, die mens doet zijn werk, maar het is wel goed dat we mensen waarschuwen.’

Zullen deze trage rijen dan niet vermeden worden? ‘Neen,’ zegt schepen Dierick, ‘kiezen voor trage rijen is net gezonder. Zo’n lange wachtrijen in het administratief centrum bevestigen de ambetanrenclichés die leven bij de bevolking. Dat leidt tot geklaag en dat is gezond. Recente studies hebben aangetoond dat klagen een therapeutische effect heeft op lichaam en geest. Deze rijen zullen de volksgezondheid in Dendermonde vooruit helpen.’

Voor de leden van de Dendermondse vzw ‘Azo is ’t altijd iets’ zijn deze trage rijen inderdaad heuglijk nieuws. De voorzitter – die anoniem wenst te blijven: ‘Sinds onze partij niet meer in de oppositie zit in Dendermonde, moeten wij doen alsof we geen reden meer hebben tot klagen. En dan stapelt dat gezeur zich natuurlijk op in je hoofd. Dat leidt onvermijdelijk tot mentale en fysieke repercussies. Vandaar dat wij ook deze vzw van amateur-klagers hebben opgericht. Want klagen is gezond.’

“Bij positief nieuws wordt er bij een specifiek deel van de bevolking iets getriggerd dat het brein in opstand brengt “

‘Wij hebben elkaar gevonden in de comment-pagina’s van onze favoriete krant. HLN heeft het omzetten van feiten naar problemen tot kunstvorm verheven. Onze lokale specialiteit zijn zinnen die beginnen met ‘Ze zouden beter…’. Allez, ik zeg dat nu, maar in plaats van rijen in te delen in het Administratief Centrum zouden ze beter eens die gedempte Dender terug opensmijten! Nee maar dat is een wetenschappelijk feit: bij positief nieuws wordt er bij een specifiek deel van de bevolking iets getriggerd dat het brein in opstand brengt. Ik zeg dat nu, maar in plaats van nutteloos onderzoek te doen, zouden ze beter eens die gevangenis eindelijk afwerken. Of parkeerplaatsen bijmaken op ’t Vestje! Wat is dat nu? Mijn vrouw sukkelt met hare knie en die moet daar van tijd vijf minuten stappen om aan de Carrefour te geraken. Voila zie, dat lucht op. Al zouden ze beter iets doen aan al dat vandalisme aan het station!’

En of deze man voorstander is van het idee van zwembad Olympos?

‘Dat is geen slecht idee, maar ze zouden beter eens die dranghekkens wegdoen voor ons zwembad! En ge moogt daar al niet meer parkeren ook! Ze zouden beter…’

Klachten over dit artikel? U kan mailen naar prullenbak@deklaptand.be

About Hete Dooms

Hete Dooms
Het buitenbeentje van de groep. Hete Dooms is geen journalistiek katje om zonder handschoenen aan te pakken en bewees al haar kunde in zware justitionele dossiers als 'de Kopvleesmoorden' en 'De beul van Sint Blasius'. Ze heeft twee kindjes, maar geen idee waar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*