AlgemeenNieuws

Subliminale reclame doet zijn intrede in Dendermondse politiek

Dat de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 in Dendermonde ongemeen boeiend wordt, staat buiten kijf. Zeker nu blijkt dat de CD&V-kopstukken Piet Buyse en Leen Dierick mekaar op slinkse wijze een pad in de korf willen zetten.

Binnen iets minder dan 3 jaar trekt de Dendermondenaar opnieuw naar de stembus. Bij gebrek aan waardige kandidaat-burgemeesters bij N-VA, SP.A, Open VLD, Groen en Vlaams Belang, wil CD&V twee kandidaten de weide insturen om de verkiezingsstrijd alsnog enige inzet te geven. Zoals verwachten zullen huidig burgemeester Piet Buyse en eerste schepen en Kamerlid Leen Dierick strijden om de felbegeerde driekleur van de mooiste stad van Vlaanderen. . ‘En dat de beste mogen winnen’, klonk het onlangs op het partijbestuur.

De strijd tussen Buyse en Dierick belooft ongemeen spannend en hevig te worden. Temeer omdat beiden dezelfde campagnestrateeg onder de arm blijken genomen te hebben: Chiara De Decker, één van de vele creatieve talenten die Dendermonde rijk is. De Decker is lid van een familie die jaren geleden emigreerde uit Lebbeke en het pad effende voor figuren als Jozef Dauwe. In tegenstelling tot die laatste leverde de familie De Decker wel een substantiële bijdrage aan de Dendermondse gemeenschap. De broers De Decker staan immers nog altijd bekend om hun gevarieerde inbreng in de gezondheidszorg van Dendermonde.

Chiara De Decker koos echter niet het pad van de geneeskunde en ging werken aan de Dark Side, in de reclamewereld. En met succes, want de campagnes van De Decker vielen de voorbije jaren verschillende keren in de prijzen. Op dit moment werkt De Decker voor een Amerikaans reclamebureau dat gespecialiseerd is in reclamespots die ingesproken worden door professionele acteurs als Piet Piraat en Kalleke Step.

En nu ontpopt zich dus ook tot campagnestrateeg voor de Dendermondse CD&V. ‘Burgemeester Piet Buyse kwam enkele weken geleden bij mij aankloppen’, aldus De Decker in een gesprek met De Klaptand. ‘Hij vroeg zich af of het ook mogelijk was om in radiospotjes en verkiezingsdrukwerk subliminale boodschappen te verstoppen.’

Volgens De Decker gebruikt de Dendermondse burgemeester de techniek om in films beelden te verwerken die niet actief te zien zijn, maar toch inwerken op het onderbewustzijn van de kijker al langer in zijn Powerpoint-presentaties over de Eerste Wereldoorlog. ‘Hij vertelde me dat hij tijdens zijn geschiedenislessen op het VTI op die manier de antwoorden op zijn examenvragen ook al toont aan zijn studenten. Door de antwoorden een fractie van een seconde te projecteren helpt Buyse zijn studenten slagen. Op die manier heeft Buyse nog gebuisde studenten en hebben ouders geen enkele reden om tegen hem te stemmen.’

Subliminale radioboodschappen liggen een stuk moeilijker volgens De Decker. ‘De techniek staat nog niet helemaal op punt en dat heb ik ook tegen Piet gezegd. Maar hij wil het risico lopen. ‘Binnenkort duiken we een eerste keer de studio in en nemen we een aantal spotjes waarin haast onhoorbaar voor de luisteraar de slogan ‘Leen Dierick? Die niet!’ zal worden verwerkt. De slogan zou op de radiogolven tot in het onderbewustzijn van de luisteraar doordringen.’

Volgens De Decker zal de veelvuldige herhaling van het spotje een groot deel van het Dendermondse kiespotentieel van Dierick vernietigen. ‘Dierick zal in 2018 geen 3.280 voorkeurstemmen zoals in 2012 halen. Zelfs Grembergen zal massaal Buyse stemmen als alles loopt zoals gepland. Dierick zou enkel nog wat stemmen overhouden uit de eigen familiekring. Dat zal wellicht nog volstaan om een zitje in de gemeenteraad te pakken, maar ruim onvoldoende zijn om de sjerp te ambiëren. De weg naar een derde ambtstermijn voor Piet ligt dus wagenwijd open’, aldus De Decker.

Intussen kwam echter ook Leen Dierick bij De Decker aankloppen. ‘Als leeftijdsgenote heb ik Leen in alle eerlijkheid over de plannen van Piet verteld. Ze was nadien volledig van slag. In die mate zelfs dat ik haar gratis mijn hulp heb aangeboden. Wij vrouwen moeten immers aan hetzelfde zeel trekken’, aldus De Decker. Hoe de tegenzet van Team Dierick er gaat uitzien blijft vooralsnog een even goed bewaard geheim als de identiteit van de redactie van De Klaptand. Al durven wij onze hand in het vuur steken dat het campagnespotje van Dierick de boodschap ‘Piet buiten’ op uw onderbewustzijn al afvuren.’ Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

één reactie

  1. Verborgen boodschappen worden altijd het snelst opgepikt, zolang ze tenminste geen goed doel dienen. Denken we aan roddel, vaak wordt hier ten onrechte onder verstaan het recht voor zich uitspreken van een vaak dubieuze zaak aangaande een afwezige derde. Dit is echter een te beperkte definitie. Roddel ligt juist vaak in de instinctieve, bijna non-verbale geheimtaal tussen leden van dezelfde partij in de aanwezigheid van de aldus gecreëerde tegenstander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button