Straatgevecht blijken opnames Adil El Arbi

Het straatgevecht dat vorige zaterdag plaatsvond tussen twee rivaliserende jongerenbendes in het Dendermondse stadscentrum maakte deel uit van opnames van een nieuwe film van Adil El Arbi. Dat vernam De Klaptand.

Zaterdagavond omstreeks half zes gingen in het Dendermondse stadscentrum twee bendes zwaar met mekaar op de vuist. Wat de drijfveer voor het gevecht was, werd de voorbije dagen niet meteen duidelijk. Burgemeester Piet Buyse liet alvast wel weten dergelijk gedrag niet meer te tolereren in de toekomst.

Maar wellicht is de kans op een herhaling van dergelijk incident in het stadscentrum bijzonder klein. De massale vechtpartij bleek immers deel uit te maken van de opnames van de film Black 2 van de regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah. Die film is het vervolg op de succesfilm Black, die het verhaal vertelt van een onmogelijke liefde tussen twee leden van een zwarte en een Marokkaanse stadsbende.

Net als in de eerste film staan ook in Black 2 twee stadsbendes tegenover elkaar, dit keer de Brusselse Black Bronx en Dendermondse stadsbende 92XX. Enkele van de geweldadige confrontaties tussen beides bendes werden zaterdag opgenomen in Dendermonde. Zo werd er onder meer geknokt op de Leopold II-laan en in de Sint-Rochusstraat en de Brusselsestraat.

‘Alles is volgens plan verlopen’, vertelt regisseur Bilall Fallah. ‘Het opnameschema dreigde wel even in de war te lopen toen de IC-trein uit Brussel met aan boord de Black Bronx vertraging bleek te hebben. Omdat de lokale figuranten die we hadden gecast voor de Dendermondse stadsbende nog werkverplichtingen hadden in één van de pittaketen of nachtwinkels in het Dendermondse was het tijdsframe waarin we konden draaien relatief beperkt. Maar uiteindelijk konden we alle scènes draaien die we voor ogen hadden. ‘

Ook regisseur Adil El Arbi was bijzonder tevreden. Al had hij de scènes liever ’s nachts gedraaid in de stationsbuurt. ‘Maar nadat we gehoord hadden dat die buurt in het weekend voor de politie een no-gozone is, zijn we om veiligheidsredenen van dat plan afgestapt en hebben we gekozen voor een straatgevecht bij klaarlichte dag in het stadscentrum.’

‘Dat bracht uiteraard een aantal logistieke problemen met zich mee’, gaat de regisseur verder. ‘We hadden gevraagd om een deel van het stadscentrum hermetisch af te sluiten, maar dat stootte op verzet van de plaatselijke middenstand. Onze vrees voor pottenkijkers die de opnames zouden verstoren, bleek echter totaal ongegrond. Men had mij op voorhand verteld dat Dendermonde vanaf de vooravond even verlaten is als de zeedijk bij windkracht 10 en dat bleek eigenlijk wel te kloppen.’

Enige minpunt was volgens El Arbi de medewerking van de Dendermondse politie. ‘Het was de bedoeling dat de politie de vechtende partijen uit elkaar zou halen. Korpschef Guy De Haese had ons daarvoor enkele van zijn beste mannen beloofd, maar toen puntje bij paaltje kwam, bleken die agenten opgeëist te zijn voor een alcoholcontrole. En dus moesten we het met enkele wijkagenten stellen. Die waren jammer genoeg geen partij voor onze vechtjassen. Het heeft ons uiteindelijk heeft wat moeite gekost om ervoor te zorgen dat de agenten alsnog de vechtersbazen konden inrekenen. We willen ons langs deze weg ook verontschuldigen bij de agenten die echte klappen kregen van de Dendermondse straatboefjes van 92XX. Dat stond absoluut niet in het scenario.’

About Jean-Pierre De Stamper

Jean-Pierre De Stamper
Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*