Stamgasten café Mighty Blue stappen over op Coca-Cola

De stamgasten van café Mighty Blue zijn absoluut niet te spreken over de boycot op Amerikaanse producten die een Antwerps café heeft ingevoerd. Uit protest zullen de kroegtijgers voortaan hun frisse pint inruilen voor een Coca-Cola.

Het populaire Antwerpse café Zeezicht bant alle Amerikaanse producten zoals Coca Cola, en chips van Lay’s. ‘Wij verkopen enkel producten waar we honderd procent achter staan. Het beleid van Trump wordt hier aan de toog vaak bekritiseerd. Maar het lijkt een beetje hypocriet om daar gezellig over te praten met een Coca Cola erbij, of met een croque monsieur met Heinz Ketchup’, klonk het gisteren bij Babs Cossaert, één van de drie eigenaars van café Zeezicht op de Antwerpse Dageraadplaats.

Gisteren kwam er al heel wat kritiek op de boycot. Omdat de Belgische Coca-Cola in België wordt gemaakt met Belgische werknemers, zal de boycot in Amerika nauwelijks gevoeld worden. ‘Ik heb nog nooit gezien dat zo’n boycot werkt. Want het effect is sowieso maar tijdelijk: gebruikers van Coca-Cola en andere producten zullen er toch weer naar teruggrijpen als ze dat goede producten vinden. Dit is een onzinnige boycot’, klinkt het bij economieprofessor Paul De Grauwe.

Aan de toog van café Mighty Blue in Sint-Gillis-Dendermonde is inmiddels een tegenoffensief gepland. ‘Normaal hijsen wij uitsluitend schuimende pinten’, klinkt het aan de toog van het café. ‘Maar om de Belgische werknemers van Coca-Cola te steunen zullen wij de komende weken uitsluitend Coca-Cola drinken. We hebben ons gisteren nog snel ingeschreven voor Tournée Minerale.’

Omdat het afzweren van alcohol voor de meeste stamgasten ernstige medische gevolgen kan hebben, voorziet de uitbater van het café medische begeleiding. ‘Een dag zonder alcohol kan voor deze mensen fataal zijn’, klinkt het op de spoeddienst van AZ Sint-Blasius. ‘We hebben daarom met de uitbater afgesproken dat hij de stamgasten geregeld een likeurpraline toestopt. Ook het aanlengen van de cola met whisky is toegestaan.’

Omdat de stamgasten een aanzienlijk deel van de omzet van AB Inbev verzorgen, beseffen ze dat het Belgisch-Braziliaanse megabrouwer ook het slachtoffer is van hun actie. ‘We beloven het echter dubbel en dik goed te maken. In maart nemen wij deel aan Tournée Marginale en zullen wij elke dag minstens een pintje extra verzetten. Zo is iedereen tevreden.’

About Jean-Pierre De Stamper

Jean-Pierre De Stamper
Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*