NieuwsPolitiek

Stad Dendermonde in zee met Panini

De stad Dendermonde heeft een overeenkomst gesloten met Panini, het Italiaanse bedrijf achter de razend populaire stickerboeken rond onder meer het WK voetbal in Brazilië. Binnen enkele weken zou er een stickerboek rond Dendermonde in de winkels moeten liggen. Dat blijkt uit een persmededeling van burgemeester Piet Buyse, die ook bevoegd is ook de promotie en de public relations van de stad.

Het WK voetbal in Brazilië zorgde vorige zomer voor een heuse revival van de voetbalprentjes van Panini. Jong en oud verzamelde de stickers en probeerde zo snel mogelijk het stickerboek met de spelers die in Brazilië in actie kwamen te vervolledigen. Op speelplaatsen, in café’s en bedrijfskantines ontstond wekenlang een ongeëvenaarde ruilmarkt. Stickerfabrikant Panini kon de vraag naar stickers niet volgen en moest verschillende keren stickers laten bijdrukken.

paninipietToen het schepencollege enkele weken geleden samenzat rond het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen opperde één van de schepenen het idee om een Panini-boek rond de stad Dendermonde te lanceren. ‘Een schitterend idee,’ aldus burgemeester Piet Buyse. ‘De Dendermondenaar houdt ervan om stickers te kleven. Dat zagen we niet alleen vorige zomer, toen de krantenwinkels in de stad in een mum van tijd door hun voorraad voetbalstickertjes zaten. De stormloop op de afvalstickers ligt ongetwijfeld ook nog vers in het geheugen. Toen stond een lange rij aan te schuiven aan het AC om toch maar enkele stickers te kunnen bemachtingen.’

‘Als stadsbestuur willen wij graag inspelen op de noden van onze bevolking. Daarom zijn we gaan samenzitten met Panini om te bekijken wat de mogelijkheden waren. De Italianen vonden onze vraag eerst een beetje vreemd, maar besloten toch om het erop te wagen,’ aldus de burgemeester in zijn persbericht.

Buyse wil nog niet vertellen wie of wat er allemaal in het stickerboek zal staan. Die primeur wil Buyse graag houden voor de officiële voorstelling op 1 maart. Buyse wilde wel al kwijt dat de stickertjes te koop zullen zijn bij de Dienst toerisme en in alle Dendermondse krantenwinkels. ‘Het boek zelf zullen we gratis verspreiden samen met het maart-nummer van het Stadsmagazine,’ aldus Buyse.

Een bron bij Panini bezorgde De Klaptand wel al de drukproeven van het boek en enkele stickers. Daaruit blijkt dat het boek thematisch is opgebouwd en dat er onder meer plaats is voor het stadsbestuur, het wandelend erfgoed van de stad en de belangrijkste monumenten en stadsgezichten. Helemaal achteraan het boek is een halve bladzijde voorbehouden voor stickers rond de verwezenlijkingen van het stadsbestuur.

Klik hieronder op de foto om de gelekte stickers op ware grootte te bekijken

 

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button