AlgemeenNieuws

Politie Dendermonde start met flitscontroles via drones

De politie van Dendermonde start deze week met een proefproject waarbij het drones inzet om automobilisten die te snel rijden te flitsen. Op deze manier wil ze de talrijke facebookgroepen en mobiele apps met cameraverklikkers die steeds populairder worden te slim af zijn.

De speciaal ontwikkelde drones zijn een soort van minihelikopter die vanop afstand kunnen bestuurd worden. Het schepencollege heeft hiervoor in maart een tijdelijk aanvullend verkeersreglement goedgekeurd.

Het uitrusten van de nodige apperatuur dat toelaat om flitscontroles uit te voeren is een primeur. De Drone kost meer dan 30.000 euro en is speciaal uitgerust met GPS tracking en gesofisticeerd cameramateriaal.  “We hebben deze aanschaf kunnen doen omdat we een surplus hadden in het Verkeersveiligheidsfonds. Het is dus dankzij het harde werk van onze collega’s dat wij dit proefproject kunnen opstarten”, aldus een woordvoerder van de politie.

Politiecommisaris Paul Putteman kondigde met trots de resultaten van de eerste controles boven ondermeer Appels en Oudegem aan. Zeven bestuurders bleken in overtreding te zijn en zullen eerstdaags hun boete in de bus mogen verwachten.

Protest
Oppositiepartij Open VLD protesteert alvast tegen de inzet van drones. “De vliegende flitscamera’s breiden de mogelijkheid om ons te controleren en onze privacy te schenden veel te drastisch uit.”, aldus Laurens Hofman, “Door gebrek aan specifieke wetgeving hebben we weinig juridische garanties bij het gebruik van drones. De technologie bepaalt vandaag wat mogelijk is terwijl het debat over wenselijkheid, noodzakelijkheid en privacy achterwege blijft.”

Willy Van Damned

Hoofdredacteur, epigramoloog en enige overblijvende oprichter van "Den Klaeptaent" in 1087. Schreef in het verleden ondermeer voor de het Aalsterse magazine The Onion en The New Donk Times.

Gerelateerde artikels

5 reacties

  1. De vraag hoe rechtsgeldig is de vaststelling.
    Flitsapparatuur is gevoelig, en het lijkt me dan ook heel onwaarschijnlijk dat een correcte meting mogelijk is vanuit een drone of helicopter.
    En trouwens vluchten met onbemande luchtvaartuigen voor professionele doeleinden vallen niet onder de Circulaire GDF-01 en kunnen tot op vandaag nog niet toegelaten worden in het Belgische luchtruim.
    Dus hun drone hangt of moet ik zeggen ging illegaal in de lucht, waardoor ze op onregelmatig wijze flitsen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button