AlgemeenNieuwsPolitiek

Parkeerwachters lijden loonverlies door nieuwe bewegwijzering

De Dendermondse parkeerwachters zijn niet te spreken over de nieuwe bewegwijzering naar de verschillende parkings in de stad. Dat vernam De Klaptand.

Eind vorige maand verschenen op de invalswegen naar Dendermonde wegwijzers die automobilisten de weg moeten tonen naar de verschillende parkings in de stad. Met de wegwijzers wilde de stad het ‘zoekverkeer’ uit de binnenstad weren. Met resultaat, want sinds de wegwijzers verschenen lijken vooral de gratis parkings fors meer auto’s aan te trekken.

Maar dat is een streep door de rekening van de Dendermondse parkeerwachters. Zij krijgen immers een procentje op de parkeerboetes die ze uitschrijven. Uit een document dat onze redactie kon inkijken blijkt dat de parkeerwachters op elke parkeerboete een commissie van 10 procent opstrijken. De voorbije jaren verdienden sommige parkeerwachters op die manier tot 2.500 euro extra per maand.

Dat bedrag kregen ze weliswaar niet cash uitbetaald, maar wel in Dendermondse cadeaucheques, die ze kunnen gebruiken bij alle Dendermondse handelaren. Dat was destijds een voorwaarde van de Open VLD-fractie in de gemeenteraad om de nodige stemmen te leveren om het bonusbeleid voor de parkeerwachters goed te keuren.

wegwijzersdendermonde
Schepen van Mobiliteit Niels Tas bij de nieuwe wegwijzers.

Maar omdat sinds de nieuwe bewegwijzering steeds meer mensen hun toevlucht zoeken tot de gratis parkings net buiten het stadscentrum, zien de parkeerwachters hun inkomsten afnemen. ‘Dit is een regelrechte schande’, klinkt het bij de vakbonden.

‘Door een simpele wegwijzer lijden onze mensen een flink loonverlies. Een compensatie zou hier dan ook op zijn plaats zijn’, luidt het bij ACV. De christelijke vakbond stelt voor dat de stad het aantal plaatsen op de gratis parkings zou beperken. ‘Op die manier zouden toch opnieuw meer mensen de weg vinden naar de betalende parkings,’ luidt het in een communiqué.

De socialistische overheidsvakbond ACOD bekijkt dan weer op welke manieren het tegen de maatregel actie kan voeren. ‘Met een staking snijden we in dat geval in ons eigen vel, want dan verliezen onze mensen ook inkomsten. Bovendien is een stiptheidsactie ook niet aan de orde, omdat onze mensen nu al ontzettend punctueel werken. Wie nog maar een halve minuut zijn parkeertijd overschrijdt, vliegt al op het boekje. Toch voelen we ook bij de mensen op het terrein een grote actiebereidheid. Logisch natuurlijk, anders waren ze geen lid geworden van de socialistische vakbond.’

15 minuten gratis afgeschaft?

Schepen van Mobiliteit Niels Tas (SP.A) laat in een korte reactie weten dat hij begrip heeft voor de verzuchtingen van de vakbonden. ‘We bekijken op dit moment op welke manier we de parkeerwachters kunnen compenseren. Eén van de opties is om het betalend parkeren ook uit te breiden naar bijvoorbeeld het Dorpsplein in Baasrode en naar de belangrijkste straten in de andere deelgemeenten,’ aldus Tas aan De Klaptand.

Ook de optie om de 15 minuten gratis parkeren af te schaffen ligt volgens Tas op tafel. ‘We merken nog altijd dat een aantal handelaren voor hun eigen zaak parkeren en om het kwartier een nieuw bonnetje halen, zodat ze er een hele dag gratis kunnen blijven. Dat soort misbruiken moet eruit. Bovendien krijgen mensen die langer dan 15 minuten ook geen 15 minuten gratis parkeertijd. We riskeren als stadsbestuur een veroordeling door het Europees Hof voor de Rechten van de mens omdat dit discriminatie zou zijn’, aldus Tas.

‘Een afschaffing van de gratis parkeertijd zou ervoor zorgen dat meer mensen langer betalend zullen moeten parkeren en dat verhoogt dan weer de kans dat mensen hun parkeertijd overschrijden en beboet kunnen worden. Ik neem aan dat dat laatste onze parkeerwachters als muziek in de oren klinkt’, besluit Tas.

 

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

één reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button