AlgemeenCultuurNieuws

Paneel Rechtvaardige Rechters opgedoken in Dendermonde?

De triptiek van schilder David Teniers in de Onze-Lieve Vrouwkerk in het centrum van Dendermonde is opnieuw volledig. Dankzij een anonieme schenker kon het ontbrekende deel vervangen worden. Kunstkenners zien wel opgevallende gelijkenissen met een verdwenen paneel van het wereldberoemde schilderij De aanbidding van het Lam Gods.

De Dendermondse Onze-Lieve-Vrouwkerk is qua kunstgeschiedenis een van de belangrijkste kerken van het land. Eén van de pronkstukken, naast de twee werken van Antoon Van Dijck, is het triptiek van David Teniers de Oude. Het grote schilderij in het midden van de triptiek verdween echter tijdens de Eerste Wereldoorlog en bleef tot op heden spoorloos.

Hoewel de kerkfabriek niet de middelen had om de triptiek opnieuw volledig te maken, zal de triptiek binnenkort opnieuw volledig zijn. ‘Vorige week stond er opeens een groot pakket voor mijn deur,’ vertelt deken Paul De Baere. ‘Het pakket, zonder afzender, bleek een schilderij te bevatten dat volgens een handgeschreven briefje thuis hoorde in het triptiek. Ik heb onmiddellijk de koster verwittigd en samen zijn we met het schilderij naar de kerk getrokken. Wonderwel bleek het schilderij perfect in het triptiek te passen.’

Volgens De Baere is de triptiek nu opnieuw in zijn oude glorie hersteld. Kunstkenners zullen het schilderij binnenkort aan een grondig onderzoek onderwerpen omdat er opvallende gelijkenissen zijn met het verdwenen paneel De Rechtvaardige Rechters uit het drieluik De aanbidding van het Lam Gods van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck.

Dat schilderij hangt in de Gentse Sint-Baafskathedraal. Het bewuste paneel verdween in de nacht van dinsdag 10 op woensdag 11 april 1934. De Wetterse wisselagent Arseen Goedertier, wellicht het brein achter de kunstroof, werd op zondag 25 november 1934 tijdens een politieke vergadering in Dendermonde door een hartstilstand geveld. Vlak voor zijn dood zou hij gezegd hebben dat hij wist waar het paneel zich bevindt.

Kenners van het onderzoek naar het gestolen paneel vermoedden al langer dat Goedertier het ergens in Dendermonde had verborgen. Zo werd een tijdlang gedacht dat het paneel verstopt zat in de Maria-grot die destijds op de speelplaats van het Sint-Vincentiusinstituut stond. Hoe het paneel nu bij De Baere is terechtgekomen, weet niemand.

De authenticiteit van het paneel dat bij deken De Baere werd afgeleverd kon echter nog niet bevestigd worden. Tot er meer duidelijkheid is, blijft het paneel hangen in de triptiek van David Teniers.

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

Gerelateerde artikels

één reactie

  1. Waarna deken De Baere de Rechtvaardige Rechters naar het justitiepaleis heeft gestuurd wegens het daar dreigend personeelstekort om nadien het lam gods in de stoofpot te kwakken met wat look, ajuin en oregano ter ablutie van zijn nooddruft…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button