NMBS wil tol heffen in stationstunnel

Binnen de NMBS circuleert een plan om tol te heffen in het tunneltje onder het Dendermondse station. Dat vernam De Klaptand.

De nationale spoorwegmaatschappij NMBS moet de komende jaren fors besparen. Tegelijkertijd staat de maatschappij voor bijzonder zware investeringen in onder meer nieuw treinmaterieel en gemoderniseerde stationsgebouwen. En dus is NMBS-topman Jo Cornu naarstig op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen.

Eerder deze week werd het plan van Cornu om treintickets tijdens de spitsuren duurder te maken haast unaniem afgeschoten. Zelfs in vakbondsmiddens, waar men zich doorgaan niet bekommert om de pendelaar, klonk nu het mantra dat ‘de pendelaar niet de dupe mocht worden’.

tunnelEn dus richt Cornu nu zijn blik om de stations en hun omgeving. Voor het station van Dendermonde zou Cornu de piste bewandelen om tol te heffen voor gebruikers van de stationstunnel. ‘Dergelijke infrastructuren zijn zeer duur in bouw en onderhoud en daar moeten niet alle belastingbetalers voor opdraaien. Ook diegenen die de infrastructuur dagelijks gebruiken, kunnen een kleine bijdrage leveren”, stelt Cornu.

Cornu wijst ook naar andere landen waar in tunnels tol wordt gevraagd. ‘De Liefkenshoektunnel is een voorbeeld in eigen land, maar wie door Frankrijk rijdt op de autosnelwegen en de tunnels in de Alpen weet dat er een kleine bijdrage wordt gevraagd.’

Volgens Cornu is de tolheffing nodig om het moderne, aangename en gezellige karakter van de tunnel te bewaren. Hoe Cornu de tol win innen en welk bedrag hij in gedachten heeft, is niet bekend. Cornu heeft daarom nu een grondige studie besteld naar het profiel van de mensen die de tunnel gebruiken.

‘Ik begrijp dat de tunnel vooral gebruikt wordt door mensen die weinig of niets in het station te zoeken hebben. Amper de helft van de mensen die de tunnel gebruiken zou ook effectief op de trein stappen’, aldus Cornu. ‘De andere helft zijn vooral jongeren die tijdens hun doortocht in de tunnel kabaal maken, de pendelaars voor de voeten lopen en jointjes komen roken of met hun liefje foefelen op de trappen aan perron 8. En dan heb ik enkel over de weekdagen. Wat er op weekendnachten door het tunneltje loopt, waggelt of kruipt, valt met geen woorden te beschrijven’, gaat de NMBS-baas verder.

Vooraleer de tolheffing wordt ingevoerd, moet de NMBS wel nog een akkoord vinden met Waterwegen en Zeekanaal. W&Z betwist immers het recht van de NMBS om ten allen tijde tol te heffen in de tunnel. ‘Bij regenweer verandert het tunneltje immers vrij snel in een waterweg. Het Vlaamse decreet op de ruimtelijke ordening bepaalt dat Waterwegen & Zeekanaal bevoegd is voor waterwegen en dus mag de NMBS volgens ons alleen tol heffen bij droog weer’, klinkt het bij de woordvoerder van W&Z.

 

About Jean-Pierre De Stamper

Jean-Pierre De Stamper

Senior writer. Ouderdomsdeken en veelschrijver van de redactie. Begon zijn carrière in de media bij The Bostroë Globe. Belandde via omzwervingen langs Het Appels Handelschblad en Den Aagemse Courant bij De Klaptand.

One comment

  1. Mogelijk is de urinerende muur in het tunneltje een educatief project bedoeld voor de overtreders die graag eens in het geheim tegen de muur wateren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*