Na logo AA Gent nu ook Reus Indiaan opnieuw onder vuur

Het omstreden logo van de Buffalo's.

Het omstreden logo van de Buffalo’s.

Nog geen week nadat AA Gent openlijk werd beschuldigd van racisme omdat de club een indiaan in haar logo voert, staat Reus Indiaan eveneens weer in het oog van de storm. Amper een paar maanden nadat de VN zich al hooghartig had uitgelaten over de reus, is het nu Suzan Shown Harjo, die er haar pijlen op richt. Deze advocate is Amerika’s bekendste voorvechtster van de rechten van de Native Americans. Ze voert o.a. een hardvochtige kruistocht tegen sportclubs die verwijzingen naar indianen in hun naam of logo dragen. Dat hebben de Buffalo’s geweten. Maar nu heeft dus ook stad Dendermonde een brief van haar ontvangen met de eis om van Reus Indiaan een minder denigrerende karikatuur te maken. Haar vordering zorgt voor tweedracht tussen het Ros Beiaardcomité, de Gilde der Vrije Pijnders en de stad.

Bij het Ros Beiaardcomité zijn ze de beschuldigingen van racisme en discriminatie kotsbeu. “Sorry hoor, maar zo kan je achter alles iets zoeken”, kaffert een verbolgen tweede ondervoorzitter Marius Meremans. “Eerst krijgen we de VN op ons dak en nu een of andere gefrustreerde roodhuid! Wat is het volgende?! De voorzitter van de Liga ter Bevordering van de Reïntegratie van Pederasten in de Gemeenschap die zich geprovoceerd voelt door die kleine die vanop de Walvis de omstanders onderspuit? Wie is er hier eigenlijk ziek in de kop, de aanklager of de aangeklaagde?! Nu moet je goed weten dat Reus Indiaan oorspronkelijk eigenlijk een reuzin was: de Jachtgodin, ook met handboog en al. Pas in de achttiende eeuw is er een mannelijke reus van gemaakt. Dus op de keper beschouwd is Reus Indiaan godomme een transgender! En dan zouden wij discrimineren??!!”

“Let op, we waren met het comité dus aan het overwegen om aan onze gildereuzen een vierde reus toe te voegen. Een vrouwtje. Kwestie van de gelijkheid van de seksen in onze stadsfolklore wat te eerbiedigen. Om te tonen dat we een progressieve en open stad zijn, dachten we Reus Indiaan een partner te geven: Squaw Anoki. Wat blijkt, squaw betekent vrouwelijk geslachtsorgaan in het Indiaans. Dus ja, zodra je dat weet, moet je zo’n geladen naam ook schrappen, natuurlijk. Ik hoor de Pijnders al leuteren over wie er tijdens een regenachtige Katuit op de Grote Markt in de natte squaw moet kruipen… snap je ’t een beetje? Wellicht zullen Mars of Goliath nu een echtgenote krijgen, maar we zijn er nog niet helemaal uit of we ze Vera Vulva, Venassa Vagijn of Schele Schede zullen noemen. De naam mag in ieder geval niet aanstootgevend zijn.”

De Pijnders dragen geen foempies meer, maar mocassins.

De Pijnders dragen geen foempies meer, maar mocassins.

Bij de Gilde der Vrije Pijnders hebben ze wel oren naar de verzuchtingen vanuit de indianengemeenschap. “Als die mensen zich beledigd voelen, wie zijn wij dan om daar onze voeten aan te vegen? Wij weten perfect wat het is om met de nek aangekeken of gemarginaliseerd te worden. Velen schilderen ons ook af als een bende bierdrinkende, leeghoofdige krachtpatsers. Dat klopt niet. Dus wij kunnen erg goed inschatten hoe vernederd die indianen zich ginder in Noord-Afrika moeten voelen! Daarom stellen wij als gilde een forse tegemoetkoming voor. We stappen af van een jarenlange traditie. Voortaan dragen wij, Pijnders, geen basketsloefen of foempies meer, maar kiezen we resoluut voor mocassins. Uit respect voor die indianen. Wat dat zijn tenslotte toch ook gewoon mensen, zoals u en ik. Maar dan met veren.”

Pater De Smet, de nieuwe reus 'Grote Zwartrok'?

Pater De Smet, de nieuwe reus ‘Grote Zwartrok’?

Burgemeester Buyse heeft nog een ander idee: “Door de toenemende multiculturaliteit van onze vreedzame stad zal dit soort conflicten zich nog vaker voordoen. En ik houd niet van conflicten. Ik ben eerder een verzoener. Van conflicten krijg ik enorme stress. De beste oplossing is in mijn ogen geschillen vermijden. Laten we dus afscheid nemen van Reus Indiaan en voluit de kaart trekken van onze eigen indiaan: Pater De Smet. Onze jezuïet Pieter-Jan die in de negentiende eeuw als missionaris naar de V.S. trok om er de indianen te gaan bekeren en aan politiek te doen. Als we van hem nu eens een reus maken? Zo behouden we toch de link met de indianen én tonen we ontzag voor onze eigen geschiedenis, onze eigen mensen. Als naam had ik Reus Grote Zwartrok in gedachten. Niet om te suggereren dat er veel indiaantjes onder die rok zouden gekropen zijn om hem, pijndersgewijs, op de schouders te tillen om hem te eren of met hem te dansen. Neen, gewoon omdat hij altijd een jurk droeg. Nu maar hopen dat de nazaten van de oorlogscollaborateurs geen aanstoot nemen aan de naam, anders kunnen we opnieuw beginnen.”

Wie graag meer weet over Pater De Smet kan terecht in het Vleeshuismuseum of in het Caermersklooster in Gent.

Zwartrok

About Suzanne L. Vordmann

Epigrafe, grafologe en verwoed scrabbelaarster. Schrijft omdat er op Brussel-Vlaams en Rijsel-Frans toch niks meer te beleven valt.

One comment

  1. Niftikar Kroek

    Zopas kregen we ook een eis binnen van het concern Mars Inc waarin geëist wordt dat de gelijknamige reus voortaan een reep MARS zou meedragen in elke ommegang, zoniet zou er een dwangsom van $ 10.000 per openbare verschijning worden gevraagd. Intussen heeft ook de Europese Entomologenkring (E.E.K.) erop gewezen dat er een Goliathkever bestaat, weliswaar de grootste aller kevers, maar dat is daarom nog geen reden om er mee rond te zeulen door de straten van de stad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*