Katuit 2017 in allerijl toch een week vervroegd!

De Reuzenommegang Katuit vindt plaats op donderdag 24 augustus en niét op de 31ste, zoals eerder aangekondigd. Dat heeft het Ros Beiaardcomité in een spoedcommuniqué aan de lokale persverantwoordelijken laten weten. De Klaptand trok voorzitter Piet Buyse ter verantwoording aan de mouw en die schudde er deze aap uit…

“Zoals elke rasechte Dendermondenaar weet, wordt de datum van Katuit bepaald op basis van de maankalender. De Reuzenommegang grijpt altijd plaats op de laatste donderdag voor de negende volle maan van het kalenderjaar. Die negende volle maan valt dit jaar op 6 september, dus de stoet op 31 augustus leggen, was de meest normale reflex. Tradities moet je in ere houden! Er kwam wel wat gezaag uit de hoek van het onderwijs en van ouders van jonge kinderen, omdat de dag erna het nieuwe schooljaar start. Maar bon, die van het onderwijs zagen en klagen werkelijk altijd, dus dat gezeur legden we makkelijk naast ons neer. En wat die jonge charels betreft, geef toe, dat irritante grut jengelt er maar op los, valt de dieren in de optocht lastig, verveelt zich steen en been omdat de stoet om de 30 seconden vijf minuten stilstaat en loopt iedereen zomaar voor de voeten. Die weren we op zo’n feestavond bijgevolg ook liever uit onze stad.”

“We waren in volle voorbereiding van deze Katuit -de flyers en affiches waren zelfs al gedrukt en bedeeld- toen comitélid Barbara Pas ineens opperde dat dit jaar op 1 september ook het Offerfeest start en dat we daar als progressieve stad rekening mee moésten houden. En gelijk had ze! De Reuzenommegang wordt elk jaar gepassioneerd bijgewoond door de vele etnische groepen die onze stad rijk is. Onze vrienden van allochtone origine komen al lang in grote zwermen meefeesten. Dat waarderen we uiteraard! De overgrote meerderheid van hen is moslim en zou wegens de voorbereiding van hun religieuze feest niet aanwezig kunnen zijn geweest. Dat besef zadelde ons op met zo’n katholiek schuldgevoel, dat we de festiviteiten dus een week naar voren hebben geschoven.”

Het Schipke van de woestijn

“Aangezien integratie van twee kanten moet komen, gaan we zelfs een stapje verder. Als dank voor hun trouwe en enthousiaste deelname aan ‘ons’ volksfeest, zullen we de Katuit van dit jaar wat meer op een islamitische leest schoeien. Om het connecteren te bevorderen. De structuur van de stoet blijft grotendeels hetzelfde, maar inhoudelijk komt er een ommezwaai. Zo zal ‘Het Schipke’, bijvoorbeeld, vervangen worden door een paar echte kamelen! Die beesten zijn tenslotte de schepen van de woestijn, dus de thematiek verandert niet. Onze figuranten zullen geen kopvlees met mosterd en sprot meer uitdelen, maar schapenshoarma met komijn en gevulde wijnbladeren. Ook de historische taferelen krijgen een nieuwe impuls. Dit jaar tonen we evocaties van de onthoofding van de Banu Qurayza-stam en de verbanning van Averroës uit Marokko. De spotnamen passeren eveneens de revue. Alleen steken we dit jaar eens niet de draak met ‘de Polydoorkes’ of ‘de Makeleters’, maar wel met ‘de Wahabieten’ en ‘de Salafisten’. Dat wordt lachen!”

“De reuzen zullen de grootste verandering ondergaan. We begrijpen dat veel medebroeders en -zusters met een andere culturele achtergrond erg veel aanstoot nemen aan die drie huizenhoge halfnaakte mannen. Met ontbloot bovenlijf in straten lopen te pronken waar ook gehuwde vrouwen en maagden staan lonken en hen zo in een hitsige verleiding brengen, betaamt eigenlijk niet. Daarom draagt Mars voortaan een abaya, Indiaan een niquab en Goliath een chador.”

“Het wordt even wennen”, concludeert Buyse. “Of de nieuwe formule zal aanslaan, is voorlopig koffiedik kijken. We zullen wel zien! Insjallah!”

About Suzanne L. Vordmann

Epigrafe, grafologe en verwoed scrabbelaarster. Schrijft omdat er op Brussel-Vlaams en Rijsel-Frans toch niks meer te beleven valt.

2 comments

  1. (Er breken unieke tijden aan nu de andere satirische sites van België zijn gestopt. Zijn er niet genoeg idioten?)

    De Dendermondenaar angst aanjagen met ouderwetse verschrikkingen werkt ook al niet meer.
    Hij heeft iets nieuws nodig.
    Die lange en die korte hebben trouwens veel weg van Don Quichot en Sancho Panza.
    Maar is die derde, zwarte piet, dan geen racisme?

    Geen commentaar.

  2. Huk, Huk en Habakuk, de drie dartele doodgravers

    ’t Schipken wordt voor één keer de Louise Marie en de act met de 74 maagden gaat niet door wegens gebrek aan figuranten. In de plaats komt een collectieve ablutie van enkele heidenen uit het sp.a-gedeelte van het schepencollege.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*